Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Direkte tog til Billund - en "umulighed"? (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/1 2014, 21:59 (3974 dage siden) @ Fysikeren

Jeg har kigget lidt i diverse medier og rigtig mange steder værdsættes, at Billund nu kobles op på "det rigtige jernbanenet" (og altså ikke en letbane med tvunget skift i Vejle).

Lufthavnsdirektøren glæder sig over "direkte tog" til Billund Lufthavn.

Nu er der jo mange år til banen står klar til drift, så vi har god tid til at diskutere alle mulige - og umulige - køreplansmodeller.

Direkte tog, javel. Som udgangspunkt vil der komme direkte tog fra Billund Lufthavn til Jelling station. Og der vil jo nok også komme direkte tog fra Billund Lufthavn over Jelling til Vejle. Men hvad så derudover?

Hvis man havde buler af penge, kunne man jo køre direkte tog Thisted-Struer-Holstebro-Herning-Jelling-Billund Lufthavn, Frederikshavn-Aalborg-Aarhus-Vejle-Jelling-Billund Lufthavn, København-Odense-Vejle-Jelling-Billund Lufthavn og Sønderjylland-Fredericia-Vejle-Jelling-Billund Lufthavn.

Men det vil jo være fuldstændig vanvittigt!

Spørgsmålet er: Hvad vil være "relevant"? Hvad vil kræve mindst skatteydertilskud pr. personkilometer?

Nu er jeg ikke stiv i omløbsplaner. Men lad os nu bare lege, at der fandtes et togsystem Svendborg-Odense-Fredericia-Vejle. En kvik hjerne ville jo straks foreslå, at det kunne forlænges fra Vejle til Jelling og videre til Billund Lufthavn. Men forslaget vil straks blive skudt ned af næste kvikke hjerne: Der er ingen der f.eks. gider at sidde i et tog, der standser ved alle mellemstationer Odense-Middelfart, Fredericia, Børkop, Brejning, Vejle, Jelling.

Næste kvikke hjerne ville så foreslå, at man kunne køre nogle tog f.eks. Odense-Fredericia-Vejle-Jelling-Billund Lufthavn kun med stop ved de nævnte stationer. Fjerde kvikke hjerne ville så stille spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er kundeunderlag til - og økonomi i - det?

Femte kvikke hjerne ville foreslå direkte tog Aarhus-Vejle-Jelling-Billund Lufthavn. Sjette kvikke hjerne ville stille spørgsmålstegn ved kundeunderlag og økonomi.

Syvende kvikke hjerne ville kombinere de to sidstnævnte forslag og foreslå timedrift Odense-Billund Lufthavn og timedrift Aarhus-Billund Lufthavn. Togsystemerne skulle køre forskudt, således at der blev tale om halvtimesdrift Vejle-Billund Lufthavn. Ottende kvikke hjerne ville ryste på hovedet og argumentere for, at en rejsende, der f.eks. skal fra Billund til Aarhus, ikke vil nøjes med timedrift og ikke orker togskift i Vejle.

Niende kvikke hjerne ville foreslå halvtimedrift eller tyveminuttersdrift eller kvartersdrift Billund Lufthavn-Vejle og med skift i Vejle til diverse andre togsystemer. Tiende kvikke hjerne ville sige, at så kunne man lige så godt have bygget en letbane direkte fra Billund Lufthavn til Vejle! Og ellevte kvikke hjerne ville påpege, at togskifte er en showstopper, der får kunderne til at fravælge toget og i stedet vælge en anden lufthavn med ægte direkte togforbindelser (Aalborg og Kastrup) eller vælge bil til/fra Billund Lufthavn.

Men som sagt: De kvikke hjerne har nu rigtig god tid til at udtænke, hvorledes man laver "direkte" tog til Billund Lufthavn - og vel at mærke direkte tog med tilpas økonomi og høj frekvens.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.direktetogtilbillundlufthavnernærmestenumuligopgave.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak