Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg (Trafikpolitik)
Det er ved at blive undersøgt, om og hvordan banen mellem Aarhus og Randers kan opgraderes. Dette vil alt andet lige også påvirke køretiden for tog til og fra Viborg. Hvis der bygges helt ny banen mellem Aarhus og Randers, så kan tog til mellem Aarhus og Viborg måske i fremtiden køre over Randers, og så ser perspektivet helt anderledes ud i mine øjne.
Køretiden Aarhus-Viborg kan også nedbringes med et triangelspor i Langå (giver vel 5-10 minutter), evt. hurtige regionaltog med færre stop. Så vil gætte på, at en opgraderet bane mellem Aarhus og Randers oven i, ville kunne skære 20 minutter af rejsetiden uden de store problemer.
Såvidt jeg kan se, så har banen øst for Viborg 1,1 mio. rejsende om året. Øst for Silkeborg er det på 1,5 mio. rejsende om året. Så synes ikke banen over Viborg halter så meget bagud i forhold til dens sydlige fætter.
Men derudover enig med dig, man skal nok i højere grad satse lidt mere på de gode baner og så måske ofre enkelte andre. Personligt synes jeg f.eks. Varde-Nørre Nebel ikke er den, jeg vil bruge fleste ressourcer på i fremtiden.
Pas på med at skriv, at der er en ny bane på vej mellem Aarhus og Silkeborg. Med den danske beslutningshastighed kan det nemt tage 30 år.