Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny rapport åbner mulighed for trinbræt i Laurbjerg (Trafikpolitik)

af UTJ, 1/2 2013, 20:03 (4322 dage siden) @ ThomasTT

men både viborg og skive er langt mindre end byerne på Herning-banen. Desuden er der motorvej på vej til viborg, der vil gøre det endnu mere umuligt for det meget langsomme tog at konkurrere. Omvendt er der en ny bane på vej til Herning. I fremtiden vil toget være klart hurtigere end motorvejen Aarhus-Herning og klart langsommere Aarhus-viborg. Man kan ligeså godt tage konsekvensen. Sats på de gode baner. Spar en masse udgifter til signaler, elektrificering osv. Desuden spares kapacitet på aarhus H og selvfølgelig driftsunderskud. Ideen er at gøre aarhus-Herning-Struer til en decideret hovedstrækning.

Desuden tror jeg faktisk det vil blive positivt modtaget i Viborg og Skive. Med letbanen bliver de koblet direkte og meget hurtigere til store voksende institutioner i Aarhus som lisbjerg, Skejby hospital og Universitetet. Og kun begrænset forsinket ind til selve centrum. Stationen ligger desuden ret dårligt i Viborg, hvad en letbane kan løse med et kort enkeltspor nogle få km rundt i byen
når først letbanen er i gang, tror jeg Viborg vil ønske Grenåbanens løsning. Drfiten bliver også billigere, da letbanen alligevel formentlig kommer til at køre mindst til Hadsten.

Struer vil være langt hurtigere forbundet med aarhus over Herning og vil med timeplan, brabrand-bane og dobbeltspor også miste rollen som bindeled mellem nordjylland og vestjylland. Disse ting er så også en forudsætning for lukningen, så vi er mindst ti år ude i fremtiden.

Jeg gætter på, at de mange flere stationer jeg vil åbne er dem inde i selve byerne. Horsens, holstebro, Vejle, ikast-Herning kan alle få 5-10 stationer på selve banernes forløb gennem byen. Det bliver disse byers udgave af de fire store byers letbane/metro. Det stiller krav til kommunernes byplanlægning, men det er måske også noget af det vigtigste overhovedet for jernbanens fremtid, og generelt går det rigtig meget i den rigtige retning.

Måske er jeg ikke særlig intelligent, for jeg synes ikke der er hoved og hale i denne svada.......det lyder sandelig dyrt at nedlægge en jernbane til Viborg med alle de nyanlæg og letbaner her og der og alle vegne, som skal til. Hvad med simpelt hen at omdanne alle baner i Jylland til "letbaner" med et pennestrøg og den store nedgradering er gennemført? Mange af banerne er tilmed bygget som "lette baner" i den ene eller anden udgave alligevel, så det vil blot være at komme tilbage til udgangspunktet.

Måske kan nogle forklare i pædagogisk trin for trin sprog hvad der skal bygges og hvad der skal nedlægges (SUK!), gerne med beregning af hvad det koster.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak