Stålbogievogne til privatbanerne, primært GDS og HFHJ (Generelt)
Kære Erik,
Denne tråd startede med, at "Gamle Ole" atter tænkte højt ved komputteren:
"... hvad var egenlift ratinalet bag at GDS fik to forkortede CL-agtige vogne, mens HFHJ nærmest fik identiske CL-vogne?"
Det er der så kommet en række forskellige bud på, som det - i mine øjne - er ganske vanskeligt at konkludere på ...
Moderniseringslovene og de deraf følgende moderniseringslån fra stat, amter og kommuner kom efter krigen nærmest "i sjatter", og den successive "rådgivning" fra Direktøren ved Tilsynet med Privatbanerne (og det bagvedliggende ministerium) om, hvorledes den enkelte banebestyrelse burde vurdere sit moderniseringsbehov, sad man ikke overhørig.
Så ud over de egentlige driftsmæssige krav, behov og ønsker indgik tillige overvejelser vedr. de til enhver tid rådende materiale-, valuta- og importrestriktioner, herunder også, hvad den indenlandske jernbaneindustri kunne og ville.
De indstillinger, der endte med at blive godkendt som grundlag for ydelse af moderniseringslånene og dermed for gennemførelsen af anskaffelserne, lignede i de fleste tilfælde sjældent, hvad den enkelte bane oprindeligt havde kortlagt behov for.
Med dette in mente er det næppe blevet lettere at konkludere på buddene på Ole's spørgsmål.
M.v.h.
Niels