Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

stålboggievone til privatbanerne, primært GDS og HFHj (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/3 2012, 19:04 (4647 dage siden) @ gamle ole

Mange spændende indlæg, men vi mangler ligesom evt. svar på hvorfor GDS og HFHJ valgte forskellige løsninger.
Var det simpelhen fordi der var forskellige traditioner?
HFHJ havde relativt mange boggiepersonvogne (for en privatbane), og dielsesloks til at trække disse, mens Triangelæraen og de to-aklede personvogne var hurtigt overstået.
Hos GDS var det nærmest omvendt. 5 Triangler og "masser" af to-aklede personvogne, og vi ved jo at ihvertfald M3-5 godt kunne trække de to boggievogne.
Men dette er jo ikke rigtigtigt noget svar på spørgsmålet, men bare nogle gisninger?
Nogen der kan byde ind med noget mere relevant?

Hilsen Ole

--------------------------------------

Når man ser rundt i det skrevne om emnet (i det mindste det, jeg har til rådighed), er netop denne problemstilling vist ikke rigtig beskrevet.

Der står i det hele taget ikke meget om vognene - det drukner i andet vognmateriale - men der jo også en Gud´s velsignelse af vogne at skrive om. Hvem ved i øvrigt, hvad der er interesse for, før nogen har ytret interessen ! ! !

Mon i øvrigt der er anden forklaring, end at forskellige beslutningstagere har haft hver deres ønsker ??? Nu er vognene jo leveret over flere omgange med mange år imellem, så både materialesituationen (lige efter krigen 1940-45), tilgangen til genbenyttelse af "gamle materialer" og den rent økonomiske situation har vel spillet ind. (Se bare på Scandia-skinnebusserne, der oprindelig skulle have været et standard-produkt, --og se, hvor mange særproduktioner, der i den sidste ende kom ud af det ! ! !

HFHJ´s direktør, Kuhlmann, var vel en af de mere "farverige" privatbanedirektører, hvilket vel f. eks. afspejler sig i denne "sag" i form af de "2½-sæder", der ellers sjældent ses.

Vi kommer nok til at vente på "bane bøger"s næste personmateriel-bog -- nu ved forfatteren i det mindste, hvad der -også- forventes et svar på.

---------

Tillad mig at henvise til UK-modellers lille TEMA-hæfte 3, om "DSB´s litra CL, CLS og CLE samt tilsvarende vogne ved danske privatbaner" --- ISBN 87-88485-02-1 - UK-modellers Forlag, 1984. (Kan vel næppe købes mere i handelen, men antikvarisk ??? eller som lån på bibliopteket ???)


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012 (der i aften/nat fortsætter med GDS-vognene C 41 og 42.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailDSB MO1995Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak