Stålbogievogne til privatbanerne, primært GDS og HFHJ (Generelt)
Tak til EVP, der på sin hjemmeside kommer med et overbevisende bud på, hvorfor GDS' gennemgående vogne var anderledes end HFHJ's - og hvorfor de havde de dér riller på siden, som fik dem til at minde om noget, der var kommet over med færgen fra Helsingborg.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012
Jeg citerer EVP:
"Hvor Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane have flere motorlokomotiver til rådighed for kørsel med deres to bogievogne, benyttede GDS deres to [Triangel]motorvogne, GDS M 3 og 4 som trækkraft i deres tog."
GDS-vognene skulle derfor være lettere, og det blev de.
Igen citerer jeg EVP's side:
"I forhold til HFHJ-"CL"erne er de to GDS-vogne "et sædeafsnit" kortere, ligesom de gennem fremstilling af tyndere og dermed lettere pladematerialer selv er blevet lettere. Denne formindskelse i pladetykkelsen medførte til gengæld, at man måtte forsyne vognsiderne med sikker."