Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stålbogievogne til privatbanerne, primært GDS og HFHJ (Generelt)

af Søndenfjords, 11/3 2012, 08:00 (4649 dage siden) @ gamle ole

Tak til EVP, der på sin hjemmeside kommer med et overbevisende bud på, hvorfor GDS' gennemgående vogne var anderledes end HFHJ's - og hvorfor de havde de dér riller på siden, som fik dem til at minde om noget, der var kommet over med færgen fra Helsingborg.

http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Jeg citerer EVP:
"Hvor Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane have flere motorlokomotiver til rådighed for kørsel med deres to bogievogne, benyttede GDS deres to [Triangel]motorvogne, GDS M 3 og 4 som trækkraft i deres tog."

GDS-vognene skulle derfor være lettere, og det blev de.

Igen citerer jeg EVP's side:
"I forhold til HFHJ-"CL"erne er de to GDS-vogne "et sædeafsnit" kortere, ligesom de gennem fremstilling af tyndere og dermed lettere pladematerialer selv er blevet lettere. Denne formindskelse i pladetykkelsen medførte til gengæld, at man måtte forsyne vognsiderne med sikker."


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak