stålboggievone til privatbanerne, primært GDS og HFHj (Generelt)
Med hensyn til OMB C19 kan jeg henvise til s. 95 i min bog om Nordvestfyenske Jernbane.
Med hensyn til jernbanearkiver kan jeg oplyse, at Hjørring Privatbaners arkiv for en stor dels vedkommende allerede blev afleveret til Landsarkivet i Viborg omkring 1970. Den resterende del - mest omfattende Hirtshalsbanen - lå indtil 2003 ved banens hovedkontor på 1. sal på Hjørring station, dels indtil 2007 i kælderen på Hirtshals station. Jeg ordnede, pakkede og registrerede arkivet og afleverede det (i alt 116 enheder) til landsarkivet i 2003-2007. Desuden lå i Hirtshals en del af likvidationsarkivet for Ålborg privatbaner (i alt 13 kasser). Også dette blev afleveret til LA.
Skagensbanens arkiv lå på Skagen station og i pakhuskælderen i Skagen. I 2007 ordnede jeg anlægssagerne og bestyrelsessagerne og afleverede det sammen med en del andre interessante sager til landsarkivet (i alt 47 enheder). Da jeg henvendte mig til banen for at ordne resten af arkivet, som var ganske betydeligt, fik jeg at vide, at det var smidt væk - det drejede sig om flere t.
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen