Stålbogievogne til privatbanerne, primært GDS og HFHJ (Generelt)
Jeg tror Niels Munch kan svare på, hvornår man ”opgav” mtf-titlen, med hvilken man kunne betjene trækkraft op til 160 hk.
Njae, i min tid ved Østbanen (fra 1985) havde vi ingen motorførere, og det er min oplevelse, at ordningen nok "blev overhalet indenom" af trækkraftudviklingen.
Jeg mener, at hk-grænsen var 350 hk. Nogle baner ønskede grænsen hævet til f.eks. 375 hk således, at motorførere også måtte fremføre Frichs "rulleskøjter" (375 hk) og Y-tog (360 hk). Det skete - som sikkert bekendt - aldrig.
Kriteriet for, hvor mange egentlige lokomotivførere (med svendebrev inden for metalfagene etc.) en privatbane den gang skulle normeres med, var det årlige antal timer kørt med trækkraft på over 350 hk.
Jeg er sikker på, at vor gode medskribent Poul Andersen kan fortælle meget mere om disse - for længst "uddøde" - ordninger.
Bedste hilsener
Niels