Havarikommissionen: Redegørelse om IC4-bremsesag (Jernbanen i dag)
Sakset fra DSB:
Havarikommissionen har offentliggjort redegørelse om IC4-bremsesag
I starten af november måned 2011 kørte to forskellige IC4-tog forbi et rødt stopsignal. Siden 14. november 2011 har hele IC4-flåden været grounded, og Havarikommissionen, en række internationale bremseeksperter samt DSB's egne specialister har udført minutiøse test af togenes bremsesystemer. Havarikommissionen har mandag offentliggjort en foreløbig redegørelse med resultaterne af de mange og grundige undersøgelser.
Adm. direktør i DSB Vedligehold A/S, Frank Olesen, hilser redegørelsen velkommen:
"Det glæder mig, at de grundige undersøgelser af IC4-togenes bremsesystemer nu er mundet ud i en foreløbig redegørelse, som DSB tager til efterretning. På baggrund af redegørelsen vil vi nu gå i dialog med Trafikstyrelsen om, hvilke yderligere sikkerhedstiltag der er nødvendige for, at IC4 igen kan komme ud at køre med passagerer. Sikkerhed står over alt andet i DSB, og det er med det perspektiv, at vi vil tage dialogen med Trafikstyrelsen. For selv om IC4 i alle test i denne periode har bremset bedre end de europæiske sikkerhedskrav, skal vi nu sammen med Trafikstyrelsen afklare, hvilke yderligere sikkerhedstiltag der kan komme på tale," siger Frank Olesen.
DSB vil i de kommende dage gå i dialog med Trafikstyrelsen om, hvornår IC4 igen kan komme i passagerdrift.
--------------------
Foreløbig redegørelse kan læses her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen