DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre (Jernbanen i dag)
Det store altoverskyggende problem i hele IC4 affæren har tilsyneladende været, at hele forretningen er bygget på alt for dårligt papirarbejde, som jeg vidst også (og andre med) har hævdet i tidligere indlæg.
Man har simpelthen i stor stil frasagt sig mulighederne for at kunne ophæve kontrakten i tilfælde af misligholdelse, hvordan denne så er kontraktligt defineret, og samtidig har man givet Ansaldo Breda enhver tænkelig mulighed for at kunne springe over hvor gærdet var lavest.Det har simpelthen været diskuteret til hudløshed og mere til her på forum, og også masser af andre steder.
Det ændrer desværre ikke ved, at vi sidder med en masse funktionsudygtige tog. Det kan vi desværre ikke gøre stort andet ved, end at se at få dem til at fungere så omkostningseffektivt det er muligt, og så iøvrigt gøre noget ved elektrificeringen for fremtids skyld.
Vi mangler stadig en seriøs gennemgang af alternativer - hvor hurtigt kunne DSB fx indleje personvogne og hvor hurtigt kunne man finde noget at sætte foran, hvis man leasede nyere modeller af diesellok som jo produceres. godt nok ikke 180 km/t, men bedre end IC4's 0 km/t.
Og så er risiko, afvigelse, spredning mht de 800 mio. kr. til opretning af fejl på IC4, som Atkins pegede på i deres power-point (vi mangler stadig den rigtige rapport - nogle slides er jo ikke en rapport) jo ikke afdækket. Hvis usikkerheden er tilstrækkelig stor om beløbet kan det jo sagtens ende med 1,6 mia. Var det således medianen i beregningen eller værst tænkelige scenarie eller hvad? Det mangler. Hvis der blot er en smule risiko er der mange penge til rådighed for leasning af alternativer - som tilmed sikkert ville minimere den økonomiske usikkerhed inden eltogene endelig er politisk behandlet og en uendelig projektering munder ud i et anlægsarbejde, der forhåbentlig dennegang ikke drukner i drømme om baneudretninger og ander fordyrende forbedringer der i sidste ende rundbarberer et elprojekt nok engang. Og får det til at stoppe. Den risiko er der nemlig stadig - for når elprojektet bliver genigangsat, vil politikerne have glemt alt om IC4 og grunden til at de genigangsatte en elektrificering.