DSB standser al kørsel med IC4 indtil videre (Jernbanen i dag)
Forleden da elektrificeringsrapporten udkom skrev han ellers i en pressemeddelse:
– Vi skal have sat gang i elektrificeringen. Den nye analyse viser, at elektrificering ikke bare er godt for miljøet, men også er en god forretning for samfundet.
http://www.trm.dk/da/nyheder/2011/offentligg%C3%B8relse+af+strategisk+analyse+af+elektr...
Der kører allerede nu mange dieseltog rundt under køreledninger. Det gør der fordi der ikke er strøm hele vejen til deres destination.
Ved blot at elektrificere til Esbjerg får man frigjort en hel del dieseltogsæt, idet alt det materiel der i et givet øjeblik er på vej mellem København og Esbjerg kan erstattes af eltog. Men så mange ER sæt har vi nu heller ikke til at stå arbejdsløse at de bare kan tage over.
Elektrificerer man også til Århus, er der reelt ikke noget at bruge IC4 til mere, fordi det var det de var anskaffet til. Men samme minister har udtalt at de skal ud at køre. Selv hvis IC4 kunne køre, er de ikke specielt velegnede som regionaltog. Det er IC3 sådan set heller ikke, men pendlerne skal såmænd nok blive glade for dem alligevel, fordi de alt andet lige er bedre end slet ingen regionaltog, eller en ME'er der bryder ned hele tiden.