Mere banegods? (Generelt)
Mon ikke også at et ragerbjerg kan give nogle gevaldige slag til godset, når vognen efter nedløbet rammer de andre vogne i stammen.
Det er vel ikke muligt at bremse vognene 10 cm før den forgående vogn, hver eneste gang?
Man burde kunne undgå at bremse vognene 50 meter efter den foregående vogn.Det sker jo også at en lastbilchauffør skal stå på bremserne fordi nogen på en ulovlig knallert giver sig selv forkørselsret. Det skulle vognen gerne være læsset til at kunne klare.
Når man står op i et tog mærker man gså sporskifter der passeres undervejs, og ryk når der kobles til andre togstammer. Det er der ikke noget odiøst i, og det er ikke værre end det man ville opleve hvis man stod på ladet af en lastbil. Men når passagerer eller gods ligger tværet op af den ene endevæg kan der ikke være langt til at der skal skrives havarirapport.
Problemet må jo være, at der er forskel på gods på bane og vej.
Da jeg tog kørekort til lastbil, havde vi noget teori og praksis omkring surring.
Der blev det nævnt, at hvis hængeren eller containeren skulle med tog, skulle den være sikret lige godt i begge kørselsretninger, da man jo ikke kan vide hvad vej toget kører, hvorimod en hænger som regel kører fremad.Godset skal være surret med 1,5 gange sin egen vægt fremad, og 0,5 gange sin egen vægt i de 3 andre retninger.
Derudover fik vi også at vide, at man skal surre sine ting godt, hvis man vil med færgen til Sverige. Hvis ikke de syntes at det er forsvarligt surret, kommer du ikke med færgen.
her vil jeg så godt liiiiiiiiiiiige blande mig lidt .. eftersom jeg selv har temmelig mange år på landevejen som lastbil chauffør .. for et er teori noget andet er praksis .. du skal tænke på at en stor del af de chauffører det sætter en trailer af ved banen er ekstremt erfarne chauffører der udemærket ved hvordan gods skal håndteres. og ikke for at træde nogen over tæerne men så ser jeg som garvet chauffør rødt når jeg ser de teorier der bliver remset op fra amu . jeg har også selv for mange år siden taget mit kort på amu og hørt samme sang .. jeg har også været på glat bane og lært teorien om glat føre .. men efter selv at have kørt mange år i nord norge lært at ikke alt du får at vide holder i virkeligheden .. .. det gods surring handler om er sund fornuft ,for har du læsset gods som det skal så står det sikkert fremefter .. det er et spørgsmål om at læsse med omtanke, og også meget afhænging af hvad type gods det er .. jeg har selv prøvet at læsse en trailer i dk sætte den på banen og derfter hente den i trondheim og se at godset inde i mellem havde taget skade på trods af at det stod efter alle kunstens foreskrifter .. nu bliver der eks nævnt et eksempel som sporskifte hvis du laver samme bevægelse med lastbilen . så vil du køre med lav hastighed og derved vil kræfterne ikke påvirke godset på samme måde som når det står på en bane vogn . og den du nævner med sverigesbåden det er klasse eksempel på hvor køreskole læren fabler i blinde .. for færge folk må og kan ikke tjekke hvad der står på dit lad. dette har jeg et meget fint eksempel på fra norge . hvor der for en djævel i mig overfor en emsig styrmand .. , min pointe med det er bare at selvfølgelig vil der være fjolser der ikke kan finde ud af at læsse en bil .. (især polakker og øvrige kravl øst på .. er deværre et faktum set meget ofte) men generelt er danske lastbil chauffører blandt nogle af europas bedste til at passe på godset. dette er også et faktum som kan slås op og spørg evt bare b.a.g i tyskland eller eks, norsk og svensk politi og har også selv fået det at vide af gendarmen i frankrig .. så som udgangspunkt så må man bare konkludere at meget gods bare ikke er egent til tranport på banen for hvis chaufføren ved det skal på banen er godset også sikret derefter .