Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere banegods? (Generelt)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/9 2011, 16:08 (4807 dage siden) @ KimC

Det er ofte blevet nævnt at mange virksomheder ikke ville bruge banen fordi de er for hårde ved godset. Og det undrer mig lidt, for selve kørlsen kan det jo næppe ligge i. Et godstog kan ikke bremse og sætte i gang med samme kraft som en lastbil, kurvepåvirkninger vil alt andet lige også være mindre.
Så må det jo være læsningen og losningen der er problematisk. Men hvis transporten sker i containere eller veksellad burde det heller ikke være noget problem, fordi containere elelr veksellad ved omlæsning til bane ikke burde blive udsat for større påvirkninger end ved omlæsning til skib, lastbil, etc. Forholder det sig alligevel sådan kan det tyde på dårligt udført arbejde.

For en del år tilbage opgav Brdr Gram i Vojens at bruge banen fordi op mod 30% af deres varer der blev sendt med banen var ødelagte ved ankomsten. DSB stod uforstående over for det. Jyske Tidende bragte en vittighedstegning af en kørekran med en grab der brutalt læssede køleskabe i åbne tipvogne. Underteksten var noget med at "Vi er nødt til at effektivisere"

Rangering kan vel godt være hårdt ved godset?
Det burde så ikke være noget problem, ved det pendul tog mellem Aarhus og Høje Tåstrup.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak