Mere banegods? (Generelt)
Mon ikke også at et ragerbjerg kan give nogle gevaldige slag til godset, når vognen efter nedløbet rammer de andre vogne i stammen.
Det er vel ikke muligt at bremse vognene 10 cm før den forgående vogn, hver eneste gang?
Man burde kunne undgå at bremse vognene 50 meter efter den foregående vogn.Det sker jo også at en lastbilchauffør skal stå på bremserne fordi nogen på en ulovlig knallert giver sig selv forkørselsret. Det skulle vognen gerne være læsset til at kunne klare.
Når man står op i et tog mærker man gså sporskifter der passeres undervejs, og ryk når der kobles til andre togstammer. Det er der ikke noget odiøst i, og det er ikke værre end det man ville opleve hvis man stod på ladet af en lastbil. Men når passagerer eller gods ligger tværet op af den ene endevæg kan der ikke være langt til at der skal skrives havarirapport.
Problemet må jo være, at der er forskel på gods på bane og vej.
Da jeg tog kørekort til lastbil, havde vi noget teori og praksis omkring surring.
Der blev det nævnt, at hvis hængeren eller containeren skulle med tog, skulle den være sikret lige godt i begge kørselsretninger, da man jo ikke kan vide hvad vej toget kører, hvorimod en hænger som regel kører fremad.
Godset skal være surret med 1,5 gange sin egen vægt fremad, og 0,5 gange sin egen vægt i de 3 andre retninger.
Derudover fik vi også at vide, at man skal surre sine ting godt, hvis man vil med færgen til Sverige. Hvis ikke de syntes at det er forsvarligt surret, kommer du ikke med færgen.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK