Spændende sager i signalposter (Generelt)
Gu’ ve’ hvad der var sket, hvis vi havde taget mod til os, banket på døren og inviteret os selv indenfor.
I de sidste 2 skoleår (8. og 9. klasse) skiftede jeg til friskole og skulle med tog frem og tilbage mellem Vejen og Lunderskov, hvilket passede mig helt fint. Det gik heller ikke lang tid før end jeg blev inviteret ind og se kommandoposten i Lunderskov - jeg må have nok vist min interesse. Det blev til flere besøg, og jeg fik både lov til at 'trykke' på knapperne og kalde ud til togene - det var vildt spændende.
En af S-assistenterne flyttede senere til Vejen Station - og jeg fik lov at 'følge' med, og det blev efterhånden til et fast morgen ritual at vente på toget i kommandoposten - det var meget mere spændende end i ventesalen. Jeg fik efterhånden den faste tjans at stille signal inden jeg skulle med toget - det blev min introduktion til det mekaniske sikringsanlæg.
Praktik i 9. klasse blev _selvfølgelig_ på Fredericia station, bl.a. i Post 1 - jeg nåede således også introduceret til et elektromekanisk sikringsanlæg kort forinden det blev udskiftet til det nye 64-anlæg.
Idag er der ikke meget tilbage af Vejen Stations 'storhedstid', den eneste funktion der er tilbage er billetsalg, men det kan nu også være meget hyggeligt at aflægge et besøg endnu, og tænke tilbage på de 'gode gamle dage'.
/Henrik