Spændende sager i signalposter (Generelt)
Hej -- Hans-Henrik.
Træklodsen.
(Jeg må nok tilstå, at jeg aldrig selv har kørt skinnebus, det er mange år siden, jeg sidst var passager i een, og det var ikke noget man talte med førerne om. Jeg håber derfor at efterfølgende er fyldestgørende (læs: korrekt)).
De Bornholmske Jernbaner, april 1960.
Når man ser på fotografiet, ser man to "omvendte stegepander", hhv. hastighedsregulatoren til venstre og bremsen til højre. Man kan se, at de er lejret i et hængsel modsat stegepandens håndgreb. Motorvognens dødmandsanordning er indbygget i regulatorhåndtaget til venstre, således at forstå, at når ikke hånden hviler på håndtaget, springer dette op i en vinkel på 30-35 grader, og "dødmanden" går i funktion.
Så langt, så godt. Det var dog ikke til at arbejde med i det daglige, så det har næppe varet mange dage inden den første motorfører opdagede, at man kunne stikke "noget" ind under hængslet, således, at "stegepanden" ikke kunne komme op i den skrå stilling, --og "dødmanden" var dermed ude af drift.
Dette er så efterhånden blevet til den "træklods" som (næsten) enhver skinnebusfører havde i lommen - ja een af dem fortalte endda engang, at det var en dårlig dag, hvis han var kommet af sted hjemmefra uden klodsen.
Som man kan se til venstre for "stegepanden", så er "træklodsen" sat i ! ! !
Det er vist næppe nødvendigt at fortælle, hvilke gale ting, der kunne komme ud af det.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=scandia-skinnebusser
PS Hvor denne træklods kunne have alvorlige konsekvenser ved forkert brug, var tændstikæsken ganske "ufarlig". Sat i klemme mellem blok-håndtaget og "kassen" ovenfor, kunne den redde en pinlig situation, men ikke lave ulykker - sparede bare for en masse besvær.