Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spændende sager i signalposter (Generelt)

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 27/9 2011, 18:46 (4807 dage siden) @ re20000

Også jeg har lusket rundt på perronerne i Holte i 60erne og 70erne og kastet længselsfulde blikke i retning af signalposten.

Gu’ ve’ hvad der var sket, hvis vi havde taget mod til os, banket på døren og inviteret os selv indenfor.

Jeg har blandede erfaringer med at gøre det. I Skagen i starten af 70erne fik jeg en formfuldendt modtagelse og demonstration af FC-anlægget.

I Tønder omkring 1980 for stationsforstanderen op i det røde felt, da jeg begyndte at konversere ham om detaljerne i det gamle mekaniske anlæg og antydede, at jeg gerne ville kigge indenfor i signalposten i nordenden. Jeg fornemmede, at han mistænkte mig for at spionere for en eller anden fremmed magt…

Så jeg fandt aldrig ud af, hvilket fabrikat, centralapparaterne var af. Er der i øvrigt nogen af jer, der har tjek på, hvilke typer sikringsanlæg, der blev overtaget i Sønderjylland i 1920?????

Ja, vi kommer vidt omkring – også i denne tråd.

Men tilbage til Holte: Jeg er med på, at den grønne kasse repeterer de signaler, man ikke kan se fra posten.

Men kassen yderst til højre kan ikke passe med Holte. Der er ikke og har aldrig været nogen transversal mellem hovedsporene i den yderste nordlige ende. Den passer med nordenden af Birkerød, men jeg har stadig ikke forstået, hvad det skulle have med blokken mellem Holte og Birkerød at gøre.

Hvis nogen har forklaringen, lytter jeg meget gerne.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Hele emnet:

RSS Feed af emne

ContecRail
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak