Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spændende sager i signalposter (Generelt)

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 26/9 2011, 21:24 (4808 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg takker for alle de fine svar, man altid får her, men hvis andre ved mere om posten i Holte, er de fortsat velkomne.

Det lyder sandsynligt, at den grønne kasse til venstre repeterer diverse signaler. Monstro nogen ligger inde med en plan med sporskiftenumre og signalbogstaver. Kassen i midten, kan jeg efter fornyet studium se, viser midten af Holte Station. Måske er det blot lamper, som viser, om togvejssporene er besat. En sportavle for hele stationen findes tilsyneladende ikke. Og det undrer mig, at der ikke ser ud til at være nogen indikation af, om det nordlige depotspor mellem hovedsporene er besat. Lige præcis det spor, må det have været svært at overskue rent visuelt fra posten, som lå syd for perronerne.

Ordet Hillerød, som KimC spørger efter, optræder på den højre kasse, som altså skulle være betjeningsboksen for blokken til Birkerød. For mig at se repræsenterer streger og lamper nordenden af Birkerød station. Jeg ville have fundet det logisk, at det havde været sydenden, hvis det drejer sig om strækningen Holte-Birkerød. Deraf mit spørgsmål.

Jeg mener at kunne huske, at Birkerød og Allerød var fjernstyret fra Hillerød. Da jeg færdedes regelmæssigt på strækningen i begyndelsen af 70erne, var der fine moderne sikringsanlæg de to steder. Men ved nogen, hvad der var af sikringsanlæg i Birkerød og Allerød før S-banen?? Havde de også elektromekaniske anlæg som i Holte, eller var der gode gammeldags trådtræk?

Og så specielt tak til Erik V. P. for historien om den manglende tændstikæske i Sorø. Nu forstår jeg, hvad den skulle bruges til. Erik nævner den famøse æske i sit afsnit på hjemmesiden om Sorø i samme åndedrag som en bemærkning om ” "træklodsen" i Scandia-skinnebusserne”.

Den har jeg ikke hørt om før, så nu, hvor proppen er af, vil jeg da også gerne høre historien om træklodsen.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak