Spændende sager i signalposter (Generelt)
Jeg sidder her og fryder mig over John Hirsborgs billeder fra kommandoposten i Holte på Erik V. Pedersens hjemmeside. (De Danske Statsbaner, København-Hillerød)
Centralapparaterne er jo beskrevet mange steder, men jeg fascineres af de mange andre dingenoter, som blandt andet ses her.
For eksempel: Ude til venstre er en kasse med nogle lamper og bogstaverne A, E og F, plus et felt, som er klæbet over. Hvad er det for en tingest?
Det står mig heller ikke klart, hvor de to kasser med – tilsyneladende – sporsignaturer og tryknapper passer ind. Jeg kan ikke kende noget fra Holtes sporplan.
Den højre – og nyeste kasse – beskrives som betjeningsboksen til linjeblokken Birkerød-Holte, men er det nordenden af Birkerød station, vi ser? Hvorfor står det så Hillerød og ikke Allerød, og gik blokken ikke kun til sydenden af Birkerød?
Tilbagemelderen for togviserskiltene ser hjemmelavet ud. Jeg formoder, at den hører til de flapskilte, der også er gængse i dag. Har der virkelig siddet nogen på et DSB-værksted og lavet en ”model” af flapskiltene på perronen? Jeg ville have troet, at tilbagemelding til betjeningsboxen fulgte med i købet, når man anskaffede sådan et skiltesystem.
Og skulle andre ligge inde med interiørbilleder fra signalposter, vil jeg da meget gerne se dem. Men vær forberedt på opklarende spørgsmål
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig