Spændende sager i signalposter (Generelt)
I Tønder omkring 1980 for stationsforstanderen op i det røde felt, da jeg begyndte at konversere ham om detaljerne i det gamle mekaniske anlæg og antydede, at jeg gerne ville kigge indenfor i signalposten i nordenden. Jeg fornemmede, at han mistænkte mig for at spionere for en eller anden fremmed magt…
Så jeg fandt aldrig ud af, hvilket fabrikat, centralapparaterne var af. Er der i øvrigt nogen af jer, der har tjek på, hvilke typer sikringsanlæg, der blev overtaget i Sønderjylland i 1920?????
Bemeldte stationsforstander har jeg også ... været i konversation med. Jeg spurgte i billethullet om der var mulighed for at se og evt fotografere centralaparatet. Det var ikke stationsforstanderen, men en anden ansat hvis rang og navn jeg ikke kender. Jeg husker ham som "bedemanden", fordi han så så bedrøvet ud. Han blev endnu mere jammerlig at se til da jeg spurgte, og viste mig hen til døren ind til kontoret. Der stod Stationsforstanderen, med begge knytnæver plantet i bordet, og ville ahve at vide hvad jeg ville med det apparat. Jeg fortalte ham mit ærinde, og han accepterede, forudsat at jeg ikke måtte offentliggøre billedet i aviser og tidsskrifter. Han sagde ikke noget om internettet, så her er det:
Han tøede så meget op at han tændte alt lys omkring apparatet, og ønskede mig en god rejse - jeg var på Mo udflugt nordpå.
Bag den bryske facade tror jeg der gemte sig en person med en god portion humor. Hans afgangsprocedurer var ikke helt efter bogen. Da toget skulle køre, trak han lommetørklædet op af lommen, og tørrede demonstrativt øjnene som han græd over afskeden med toget. En anden gang brugte han spejlægget reglementeret, men da toget kørte, vendte han spejlægget og brugte stokken som "maskingevær" mod MO vognen der husede en skoleklasse.
Blokposterne turde jeg ikke spørge om lov til at kome ind i. Men fra en banemad der har været ansat i Tønder har jeg fået at vide at der oprindelig var tre signalhuse. Nord og Syd som var der da jeg var på MO udflugt, men også midt, der dog ikke havde signalbetjening, kun aflåsning af sporskifter. Midt var fjernet da jeg var der.
Nord og Syd betjente signaler og sporskifter i hver sin ende af stationen, og det hele blev koordineret fra kommandoposten som billedet viser. Selve kommandoposten havde ingen direkte betjening af sporskifter eller signaler.
På "Nord" signalhuset var der et skilt hvor der efter tysk skik stod Tn, altså det første bogstav(er) i stationsforkortelsen og et geografisk "n" for postens beliggenhed.
Vi kal lige have nordenden at Tønder med nu vi er i gang.