Spændende sager i signalposter (Generelt)
For eksempel: Ude til venstre er en kasse med nogle lamper og bogstaverne A, E og F, plus et felt, som er klæbet over. Hvad er det for en tingest?
Det ligner et felt der repeterer nogle lyssignalers visning. Jeg kan skimte at der over A er et Isignal med 4 lamper, og E og F viser silhouetten af togvejssignaler. Ovenover er der en grøn lampe samt fortil en rød lampe hvis anvendelse ligger mere uklart, det kunnne man givetvist læse af skiltene hvis det var.
Det står mig heller ikke klart, hvor de to kasser med – tilsyneladende – sporsignaturer og tryknapper passer ind. Jeg kan ikke kende noget fra Holtes sporplan.
De kan være en udvækst til at betjene en transversal som er blevet tilføjet, og ikke kunne indpasses i det gamle anlæg, eller det kan være en slags "fjernstyring" til en transversal uden for stationens område.
Jeg kan skimte noget der kunne ligne et VI og VU signal, så jeg er tilbøjelig til at mene at det er en påbygning til det eksiterende anlæg med henblik på at kunne håndtere linjeblok og venstresporskørsel.
Den højre – og nyeste kasse – beskrives som betjeningsboksen til linjeblokken Birkerød-Holte, men er det nordenden af Birkerød station, vi ser? Hvorfor står det så Hillerød og ikke Allerød, og gik blokken ikke kun til sydenden af Birkerød?
Det spørgsmål er jeg ikke helt med på? Er det på billedet at der står Hillerød eller hvad?
Tilbagemelderen for togviserskiltene ser hjemmelavet ud. Jeg formoder, at den hører til de flapskilte, der også er gængse i dag. Har der virkelig siddet nogen på et DSB-værksted og lavet en ”model” af flapskiltene på perronen? Jeg ville have troet, at tilbagemelding til betjeningsboxen fulgte med i købet, når man anskaffede sådan et skiltesystem.
Den behøver såmænd ikke være hjemmelavet. Når det gælder udstyr der er beregnet til at bruges industielt lgger man meget lidt vægt på design, men nem servicering. Selve repeterfelterne er sikkert seriefremstillet, men selve kassen er tilpasset til den station den skal bruges på, og det kan være sket enten hos DSB eller leverandøren.