DB vil køre lastbiler med tog. (Generelt)
Citat fra forskningsprojektet SUTRANET:
"Det er dog væsentligt at bemærke, at langt fra alle løstrailere er opbygget og udrustet til udveksling mellem vej- og banetransport. Af- og pålæsning af løstrailere ved banetransport foregår med kran eller truck og kræver en forstærket trailer, som kan klare at blive løftet. Disse løstrailere er dyrere i anskaffelse end traditionelle løstrailere ......."
Netop ovenstående er væsentlig. Og hvem herinde er opdateret på mega-swing vognen, som var sidste års rigtig store nyhed på Innotrans?
Fordelen ved mega-swing er at der ikke skal bruges specielle løstrailere (kun nogle ganske få % af de europæiske løstrailere kan reelt læsses på et tog idag). Desuden skal der blot være en sidespor med en stribe asfalt (eller rimelig plan grusvej) ved siden af. Så slipper man også for dyre kraner og terminaler-skænderier (hvem husker ikke de tåbelige forhold, hvor DSB, BaneDanmark og diverse godsoperatører var i masseslagsmål om kombiterminalerne? Lastbilfolket må have grinet r.... i laser over inkompetancen).
Så vidt jeg ved har DB en "større" ordre inde på mega-swing, så helt ubegrundet er rygterne næppe.