Fiasko for godstog i Danmark - flere tørre facts (Generelt)
Godstransport på skinner har ændret sig fra at være en rendyrket offentlig opgave, hvor det offentlige ejede infrastrukturen og samtidig var operatør. Der ses her bort fra de såkaldte "privatbaner", som i det store og hele var/er offentligt ejede.
Status i dag er, at infrastrukturen er offentligt ejet, hvorimod operatørerne er private. Visse operatører er ganske vist offentligt ejede via datterselskaber eller andre selskabskonstruktioner, men der opereres i bund og grund på privatøkonoimiske vilkår.
Når en produktionsvirksomhed skal have varer transporteret fra A til B, vil virksomheden overveje forskellige parametre, f.eks. pris, tid, leveringssikkerhed, kvalitet, miljøbelastning osv. osv. I en "almindelig" profitmaksimerende virksomhed vil de nævnte parametre være afgørende. De forskellige transportformer skib, godstog, fly eller lastbil har hver sine stærke og svage sider i relation til de nævnte parametre.
I et ultraliberalistisk og fuldstændig ureguleret marked ville virksomhederne vælge det parametermix og dermed den transportform, der passede virksomheden bedst. Et sådan helt frit marked eksisterer som bekendt dog ikke og der er masser af politiske reguleringer i godstransportmarkedet. Som nogle få eksempler kan nævnes: Registreringsafgifter på lastbiler, havneafgifter, køre-/hviletidsbestemmelser, infrastrukturafgifter, dieselafgifter, lufthavnsafgifter, moms osv. osv.
Der er en enkelt lille-bitte politisk regulering, som praktisk talt aldrig nævnes i den politiske godstransportdebat. Og det er miljøtilskuddet til transport af gods på jernbane. Tilskuddet er på 1½ øre ekskl. moms pr. tonkilometer. Alt efter hvor meget gods et given politisk flertal ønsker flyttet over på jernbanen, kan man skrue op for dette miljøtilskud, der er beskrevet i § 5 og bilag 2, punkt 1.1. her.
Det interessante er, at dette miljøtilskud, som kunne have været brugt politisk, uden at det har givet genlyd i gods-på-jernbane-interesserede-kredse, er fjernet fra værktøjskassen med politiske reguleringer jf. her. Og det er faktisk sket for kun 10 døgn siden, den 27. maj 2011 med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2011.
Det synes jeg ikke rigtig, vi har hørt noget om? I hvert fald ikke noget videre?
For god ordens skyld anføres, at jeg ikke forholder mig til om politisk regulering er af det gode eller det dårlige eller om det ene reguleringsparameter - i givet fald - er bedre end det andet.
Men det er en politisk beslutning, om man med forskellige reguleringer vil flytte gods fra den ene transportform til den anden.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen