Fiasko for godstog i Danmark (Generelt)
Kvalitet er når kunden får det han forventer.
I dag bruger de fleste virksomheder "just in time" levering. Kan man det pr jernbane, eller er der anbragt et STOP mærke midt i sporet af en nørdet infrastrukturforvalter den dag leveringen skal foregå? Eller kan godsoperatøren ikke få sin gamle GM-oser til at fungere?
Brdr gram i Vojens brugte i mange år banetransport, men klagede ofte over at alt for mange hvidevarer blev ødelagt under transport. Det blev det ikke bedre af, tværtimod, så til sidst blev de tvunget til at vælge lastbil,og det hjalp på kvaliteten.
Solofabrikken i Sønderborg brugte flittigt banetransport. Jeg har ofte set godsvogne stå og bage i solen weekenden over på godsbanegården i Sønderborg med margarine løbende ud under dørene. Nåja, de vogne var ikke lige kommet med godstoget. Det kan jo ske - et par gange i måneden.
Derfor valgte Solo at begrænse banedtransporten til emballage og hydrogen. Men så kom der en - i øvrigt socialdemokratisk - trafikminister og pålagde DSB gods en 10-vognspolitik, og så åtte dethele med lastbil. Det var dramatisk når de store brintlastbiler kom gennem den gamle bydels smalle gader, med kun en meter luft på her side af lastbilen og husene. Men sådan skulle det altså være, sagde en rød trafikminister.
Det kan jo også være at man har investeret i sit private sidespor for at holde de orange mænd med stopmærkerne fra livet, men så skrider godsoperatøren med kort varsel. Så kommer Stopmærkerne op alligevel, og investeringen i sidesporet var spildt.
Det er mit indtryk at det kræver en hel del enthusiasme og tålmodighed af de virksomheder der vil have gods pr bane.