Fiasko for godstog i Danmark (Generelt)
Helt vrøvl er det vel ikke, hvis man sammenligner antal godstog i dag med antal (store) godstog for 40-50 år siden. -Dengang var Danmark jo også stadig gennemkrydset af jernbaner, så næsten enhver lillebitte flække havde sin (betjente) station, hvor såvel stykgods som vognladningsgods kunne ekspederes. -Men indømmet: der skulle i de fleste tilfælde stadig en omlæsning til bil til, før godset var helt fremme hos modtager - medmindre selvfølgelig modtager ville investere i et privat sidespor og fik hele vognladninger bragt direkte ind til eget pakhus.
Selvfølgelig kunne det ikke, hverken dengang eller nu være god forretning at have personale på så mange små udsteder; men alligevel: Havde man i halvtredserne besluttet sig for, at det godt måtte koste kassen at have et velfungerende og finmasket jernbanenet, havde grundlaget for at fastholde godset på skinner måske været tilstede idag; men det løb er kørt: Det blev det, dengang en lille fornæret venstremand i et sogneråd kunne lukke en hel jernbane ved at sige nej til et årligt tilskud på få tusinde kroner.
Nu er løbet kørt, banerne lukket og sporene slettet, og gods og passagerer myldrer rundt mellem hinanden med livet som indsats på overfyldte motorveje. -Om de samlede udgifter til bygning, drift og vedligeholdelse af vejnettet og de myriader af køretøjer, der befarer det, er lavere end de havde været for at opretholde det langt mere miljørigtige jernbanenet, må være op til klogere mennesker end mig at regne ud. Givet er, at de udtalelser, der refereres i linket fra denne tråd, kommer fra mennesker, hvis meninger er lige så forudindtagne som mine - blot i en anden retning.
Stykgods, som indleveres før kl 17 er fremme næste dag.
God vare bør sendes godt - Send med DSB !
Der var engang.