Fiasko for godstog i Danmark (Generelt)
Artiklen er om nationale godstog. Altså fra en dansk afsender til en dansk eller udenlandsk modtager.
Der kører ret mange transitgodstog i Danmark, men de medfører ikke gods til og fra Danmark og tæller
dermed ikke i den statistik artiklen bruger.
Der kører på hverdage 40-50 godstog over og under Storebælt. Omkring 80% af dem er rene transittog, mens de øvrige er import/eksport-tog samt rene indenlandske tog (f eks Carlsberg-toget). Det er da egentlig ganske flot, og kapacitetsgrænsen er da også ved at være nået (og er nået på nogle tidspunkter af døgnet).
"For 10 år siden ejede de danske jernbaneselskaber 3.100 godsvogne. I dag har de 153".
Ja det tror da pokker, når man solgte det danske godsselskab - og dermed godsvognene - til udlandet ...... Forøvrigt er en stor del af de vogne der kører rundt på de europæiske skinner indlejet fra vognudlejningsfirmaer, så vogne der kører lokalt i Danmark kan sagtens være vogne som f eks har hjemsted i Schweiz eller Tyskland.
Man burde vel egentlig kunne forvente, at vedkommende havde sat sig noget mere ind i emnet?!
--
Svend