Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Rail, 30/1 2022, 11:40 (1027 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

København er på vej til at blive en rigtig storby - også set med internationale jernbaneøjne. Rigtige "jernbanestorbyer" har flere stationer "med samme navn" (øst, nord, syd vest, central).

Så du mener at det er smart at gøre ligesom London og Paris hvor man ikke har nogen eller særligt mange tværgående forbindelser og dermed skal skifte hvis man skal igennem byen? Er det det der gør det til en "rigtigt" jernbanestorby? Crossrail og Berlins "nye" Hovedbanegård er ellers ting der prøver at modarbejde det.

Personligt ville jeg have det fint med at nøjes med at skifte perron i Paris og ikke station når man skal skifte fra en TGV til en anden..

Er du på vej fra Tyskland til Sverige med et internationalt tog Tyskland-Sverige, og vil du stige af "i København", er du ikke i tvivl om, hvor du skal stige af, hvis den eneste afstigningsmulighed mellem Padborg og Malmö er "København Syd". Passagerer, der rejser internationalt, rejser i øvrigt vel heller ikke på må og få? De undersøger vel på forhånd, hvor man kan stige af og på mest fornuftigt?

Men netop fordi de undersøger på forhånd er navnet vel ligegyldigt - ud fra den præmis?
Hvis man får besked på at står af på Ny Ellebjerg, så gør man vel det?

Ikke fordi jeg er uenig i at København i titlen ville være fint.


I fremtiden må det vel forudses, at der vil køre en række tog Tyskland-Sverige (og omvendt) udenom København H og kun med standsning ved København Syd - hvis man i det hele taget ønsker kunder til/fra København. Det er driftsmæssigt megadyrt at køre via København H, hvis man i stedet kan køre udenom og spare en time(?)

"Megadyrt" er nok lige at stramme den og tidsbesparelsen er nok nærmere et kvarter


Det kan vel heller ikke afvises, at der er ræson i at køre Københavns Lufthavn, Kastrup-København Syd-Odense/Aarhus via Kattegat udenom København H. De fleste af de mennesker, der i dag på København H stiger på et InterCitytog/Lyntog mod Fyn/Jylland er vel ankommet til København H med en bus, et S-tog eller et regionaltog. Og for dem ville det være uden betydning at skulle skifte på København Syd i stedet for at skifte på København H. Eller hvad?

Når du skriver "de fleste" så glemmer du vidst hvor mange hoteller der ligger i gåafstand fra København H, hvor mange ligger der lige ved Ny Ellebjerg?

Derudover har København H altså stadig flere stationer direkte forbundet end Ny Ellebjerg har. Så for rigtigt mange vil det betyde et ekstra skift.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak