Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)
Nuværende Ny Ellebjerg er lidt af en rodebutik:
Trinbræt på fjernbanen (TIB-strækning 6) med beliggenhed delvis på Vigerslev (togfølgestation).
Et trinbræt ligger enten på fri bane eller på en station. Det kan ikke ligge delvist på en station.For Ny Ellebjerg betyder det at perronlængden er 200 meter for tog fra København mod Vigerslev og 320 meter i modsatte retning. Da Ny Ellebjerg ligger på fri bane skal stoppende tog nemlig standse inden I-signalet til Vigerslev.
Men når tog kører den modsatte vej, så holder bagenden af toget stadig i Vigerslev, mens forenden er på fri bane. Så jo, trinbræt kan sagtens ligge på både fri bane og i en station. Det er hvad jeg har lært i SR undervisningen. Og jeg mener også der er eller var et andettrinbræt i Danmark, der var placeret på samme måde.Se bare under definitioner i SR.
Jeg husker forkert i forhold til SR definitionen, men perronen starter først efter at U-signalet fra Vigerslev er passeret. Det er kun hvis man vil vende toget på Ny Ellebjerg, at det så vil holde delvist på Vigerslev station - men det er vel heller ikke tilladt at vende tog på fri bane i SR?Findes der et eksempel på et trinbræt der er placeret delvist på en station?
Et U-signal har INTET som helst med stationsgrænsen at gøre. Det ligger INDE på stationen. Stationsgrænsen markeres af I- eller VI-signaler.
Följande länkar har bilder på Ny Ellebjergs plattformar, och det är signaler mitt på plattformen.