Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Niels Bak, 30/1 2022, 02:25 (1027 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd


Glimrende!

København er på vej til at blive en rigtig storby - også set med internationale jernbaneøjne. Rigtige "jernbanestorbyer" har flere stationer "med samme navn" (øst, nord, syd vest, central).

Er du på vej fra Tyskland til Sverige med et internationalt tog Tyskland-Sverige, og vil du stige af "i København", er du ikke i tvivl om, hvor du skal stige af, hvis den eneste afstigningsmulighed mellem Padborg og Malmö er "København Syd". Passagerer, der rejser internationalt, rejser i øvrigt vel heller ikke på må og få? De undersøger vel på forhånd, hvor man kan stige af og på mest fornuftigt?

I fremtiden må det vel forudses, at der vil køre en række tog Tyskland-Sverige (og omvendt) udenom København H og kun med standsning ved København Syd - hvis man i det hele taget ønsker kunder til/fra København. Det er driftsmæssigt megadyrt at køre via København H, hvis man i stedet kan køre udenom og spare en time(?)

Det kan vel heller ikke afvises, at der er ræson i at køre Københavns Lufthavn, Kastrup-København Syd-Odense/Aarhus via Kattegat udenom København H. De fleste af de mennesker, der i dag på København H stiger på et InterCitytog/Lyntog mod Fyn/Jylland er vel ankommet til København H med en bus, et S-tog eller et regionaltog. Og for dem ville det være uden betydning at skulle skifte på København Syd i stedet for at skifte på København H. Eller hvad?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Måske det lige ville være en god ide at kigge på hvad infrastrukturen på den nye station og øvrige infrastruktur egentlig er indrettet til, inden man sender samtlige tog mod Kastrup.

Tog med endestation i København - dvs alle de indenlandske plus internationale, som ikke skal videre - kan enten ende på Kbh H (eller Østerport) eller i Kastrup. For sidstnævnte er der tre faktorer som begrænser kapaciteten - dels at der kun er en perron i hver retning på Ellebjerg/Kbh Syd, og dels at kapaciteten i Kastrup også skal have plads til tog fra Kbh H, hvad end de har endestation der eller skal fortsætte til Sverige. Kapaciteten bliver øget med de nye perroner, der er på vej, men ikke ubegrænset. Læg oven i at udfletningen i Ellebjerg ikke er venlig over for tog mellem Kastrup og den ny Ringstedbane. Altså vil man nok forsøge at begrænse trafikken den vej til tog der virkelig skal bruge den - altså internationale tog Sverige-Tyskland. Indenlandske tog på forbindelsen bliver snarere tog fra Rosklide, da de æder langt mindre kapacitet i udfletningen - altså ikke lyntog men muligvis intercitytog.

Så spørgsmålet er dels hvor mange tog, der er plads til ud over internationale tog Sverige-Tyskland eller Sverige-Odense/Århus og tre ring Syd-tog i timen samt den tætte trafik af godstog; og dels hvor stor en del af de indenlandske tog det overhovedet er ønskeligt at sende uden om Kbh H.

Kastrup er et større rejsemål i sig selv og et godt skiftepunkt for rejser til dele af byen, men ikke i nærheden af Kbh H, heller ikke når det kommer til videre trafikforbindelser, som dækker byen bredt. Kbh Syd reparerer en del af dette, men for folk med ærinde i centrum og på store dele af brokvartererne, i de nordlige S-bane-grene og langs kystbanen er Kbh H stadig den logiske station. Kbh H vil stadig være hovedbanegården - der hvor hovedparten af togene ender.

Så mens det sikkert kan give mening at sende et intercitytog i timen eller måske to direkte mod Kastrup, så er det nok også max.

Værdien i Kbh Syd for de fleste rejsende fra Jylland/Fyn mod Kastrup kommer vel snarere til at ligge i at de får en praktisk skiftestation til Ring Syd-togene i stedet for at skulle ind og skifte på Kbh H, men det kommer også an på, om man prioriterer at alle tog skal standse på Syd, incl lyntogene. Det, man nok kan være ret sikker på, er, at tog, der vender på Kbh H og kører mod Kastrup, ser man ikke mange af i fremtiden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak