Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til Kbh. Syd - burde være Sydvest (Generelt)

af TWB, 30/1 2022, 09:27 (1027 dage siden) @ mikedk2100

Det kunne man sagtens have gjort bedre - ligesom man måske kunne gøre det bedre med København Syd. Men ser vi bort fra postnumre, som jeg ikke tror på, at én eneste passagerer tænker over, så vil man på København Syd kunne stige lige ud i bydelen Sydhavnen. Man vil også kunne stige ud i Valby - men det navn er allerede brugt af en anden station.

Valby Syd var måske et bedre forslag? Så passer det både geografisk, postnummermæssigt og bydelsmæssigt og alle vil være tilfredse, eller?


Det nye navn skal bruges fordi det hos nogle er en stor våd drøm at internationale tog ikke må køre via København H og så skal man have en anden station hvor København også indgår.
Så det må være en bunden opgave at København skal indgå i navnet.


Og derfor er København Syd det bedste valg

...

Mener du så også at Syd er bedre end Sydvest? Hvorfor?
Hvad ville der være galt med Sydvest?


Ja, jeg mener København Syd er bedre end København Sydvest. Det giver associationer til Sydhavnen, som stationen ligger i periferien af/lige på grænsen til. Det hedder jo ikke Sydvesthavnen. Syd er nemmere at sige end sydvest og dermed bliver det også nemmere med sydbanegården/sydbanen end sydvestbanegården/sydvestbanen, eller hvad den kommer til at hedde i daglig tale. Københavns Hovedbanegård er jo blevet til Hovedbanen i daglig tale.

Men på sin vis er der vel intet i vejen med København Sydvest, København Ny Ellebjerg, København Valby Syd, København Folehaven eller hvad man nu kunne finde på :)

Måske man skulle finde inspiration i Sverige.
Der hedder deres vigtigste station i byerne "centralstationen".
Så for at gøre det hele lidt mere internationalt kunne Hovedbanegården passende skifte navn til København Centralstation.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
DSB MO1985Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak