Kattegatforbindelsen kommenterer "Infrastrukturplan 2035" (Trafikpolitik)
Tak for de venlige tanker, kære nabo!
Har du nogen sinde været i det område? Terrænet betyder at en højhastighedsbane vil koste i nærheden af hvad en direkte bro vil koste.
Også Berlingeren har været dybt bekymret i dag over at tunnelelementfabrikken gøres permanent.
Jag är starkt tveksam till att uppgraderingar och optimeringar längs befintlig järnväg kommer att resultera i ett projekt i samma kostnadsnivå som en Kattegattförbindelse. Utöver detta finns det säkert även anledningar att misstänka att det finns ett flertal övriga anledningar till att förbättra befintlig järnväg mellan København och Aarhus som till exempel förbättrad kapacitet och kortare restider längs de enskilda delsträckorna. Som exempel skulle en förbättrad järnväg mellan Aarhus och Fredericia innebära förbättrade restider mellan Aarhus och de större mellanliggande tätorterna längs delsträckan, Aarhus - Odense och Aarhus - Hamburg.
Något annat man måste ta i beaktande är att en Kattegattförbindelse är långt ifrån en billig investering. Enligt Vejdirektoratets strategiska analys för en Kattegattförbindelse (Rapport 594 - 2018) skulle en järnvägsförbindelse över Kattegatt innebära en kostnad på ungefär 136 miljarder kronor (DKK, 2018) varav broarna står för 117 miljarder kronor, väganslutningar på land står för 6.5 miljarder kronor och järnvägsanslutningar på land står för 12.6 miljarder kronor. Detta kan jämföras med en ren vägförbindelse som förväntas kosta 65 miljarder kronor varav broarna står för 55 miljarder kronor och väganslutningar på land står för 6.5 miljarder kronor.
/Axel L