Kattegatforbindelsen kommenterer "Infrastrukturplan 2035" (Trafikpolitik)
Jag tycker personligen (som en Svensk) att Kattegattförbindelsen i sig är svårmotiverad utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv oberoende av ifall man exkluderar eventuella landanslutningar i kostnadskalkylen.
Den främsta anledningen till detta är att ett sådant projekt skulle bli enormt och hamna i samma storleksordning som 2 Stora Bält, Öresund eller Fehmarnbältförbindelser för att spara in ungefär 100 kilometer resväg mellan städerna Århus och Köpenhamn.
En mer lämplig strategi bör istället vara att optimera den befintliga järnvägen. I dagsläget avlägger man den 329 kilometer långa sträckan på ungefär 166-187 minuter beroende på avgång och riktning. Detta medför en medelhastighet på ungefär 105-119 km/h vilket är extremt lågt. En lämplig strategi bör vara att eftersträva en medelhastighet på ungefär samma nivå som den mellan Stockholm - Malmö i Sverige (140 km/h) genom att bygga fyrspår och räta ut strategiska delsträckor. Den delsträcka som jag tänker främst på är delsträckan mellan Middelfart - Fredericia - Vejle - Horsens - Aarhus på grund av järnvägens kurviga sträckning.
/Axel L