Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen kommenterer "Infrastrukturplan 2035" (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/7 2021, 11:33 (1238 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

"Bred aftale om Danmarks fremtidige infrastruktur

Mandag præsenterede regeringen og et samlet folketing en bred infrastrukturaftale: "Infrastrukturplan 2035".

Planen rummer investeringer for ca. 161 mia. kr. til både veje, kollektiv trafik, cyklisme mv., og har generelt skabt glæde rundt omkring i landet.

Kattegatforbindelsen er ikke med

En fast Kattegatforbindelse er et af de projekter, der ikke er med i den politiske aftale. For Kattegatkomitéen er det helt naturligt. Kattegatforbindelsen skal nemlig ikke finansieres over statskassen, men af de brugere, som passerer forbindelsen, når den er færdig – akkurat som det er tilfældet med Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende Femernforbindelse.

Forundersøgelsen af en fast Kattegatforbindelse er fortsat under udarbejdelse og ventes ikke færdig før ved udgangen af 2021. Derfor er det endnu også for tidligt at træffe beslutning om en fast Kattegatforbindelse.

Så snart resultaterne af forundersøgelsen forelægger, bør der imidlertid igangsættes en VVM-undersøgelse således, at der kan blive tilvejebragt et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag for det videre arbejde for en fast Kattegatforbindelse.

Forundersøgelsen udarbejdes af Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og du kan følge med i arbejdet på www.kattegat.dk

Infrastrukturplan er vigtig for Kattegatforbindelsen

"Infrastrukturplan 2035" er imidlertid ikke uden betydning for arbejdet for en fast Kattegatforbindelse. Eksempelvis rummer aftalen beslutning om etablering af tredje etape af Kalundborgmotorvejen mellem Regstrup og Kalundborg. Færdiggørelse af Kalundborgmotorvejen er et vigtigt landanlæg for en fast Kattegatforbindelse, fordi der derved vil der være motorvej hele vejen fra Kalundborg til København, hvilket understøtter visionen om at binde Danmark – og landets største vækstcentre – tættere sammen.

Infrastrukturaftalen i sin helhed kan læses her."
​​​​​​​

Det mest interessante ved denne intetsigende udmelding er, hvor asfaltfikseret Kattegatkommiteen er.
De nævner hvor vigtigt det er at Kalundborgmotorvejen kan binde øst og vestdanmark sammen (og det er korrekt at den er vigtig for Kattegatforbindelsen, men af en helt og aldeles anden grund, nemlig at nu skal den finansieres af staten og ikke Kattegatforbindelsen:), men man nævner ikke at banen Aarhus-Silkeborg, sammen med Kattegatforbindelsen kommer til at binde midt og Vestjylland tættere sammen med Sjælland og Kbh.

Men selvfølgelig jubler de (i skjul), for Kattegatforbindelsen er lige blevet 3 mia. kr. billigere.
Og det betyder så samtidig at det bliver lettere at finansiere en kombineret forbindelse, og dermed er vi et skridt nærmere at jernbanen kommer med over Kattegat.

Lidt pudsigt at anlæg af en motorvej kan medføre at man anlægger en jernbane :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
DSB MO1802

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak