Kattegatforbindelsen kommenterer "Infrastrukturplan 2035" (Trafikpolitik)
Jag tycker personligen (som en Svensk) att Kattegattförbindelsen i sig är svårmotiverad utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv oberoende av ifall man exkluderar eventuella landanslutningar i kostnadskalkylen.
Meget enig. Jernbane via Kattegat vil næppe givet nogen samfundsmæssigt værdi som ikke kan opnåes ved at opgradere / nyanlægge jernbane over vestsjælland, via ny tunnel under Storebælt, ny bane til Odense, forbinde med ny bane over Vestfyn, ny tunnel under Lille Bælt og måske en tunnel under Vejle Fjord samt ny bane fra Nord for Vejle til Aarhus.
Der skal indenfor 10-20 år ganske givet laves ny forbindelse ved såvel Lille Bælt som ved Vejle. Ny banen over vestfyn kommer også snart.
En ny tunnel under Storebælt vil også komme indenfor 30-40 år.
Tilbage er reelt forbindelsen fra Vejle til Aarhus vest.
Ganske vist er en del af terrænet kuperet.
Men med held har man u udlandet lavet nye baner på piller. Så gravearbejdet kan givet reduceres.
Kattegatforbindelsen vil fjerne op mod halvdelen af passagerne på den hidtige bane over Fyn.
Det vil medføre færre tog og længere intervaller mellem afgangene især udenfor morgenmyldrertiden
Kattegatforbindelsen vil kun have et kundeunderlag til drift hver 1/2 time. Så der vil være mange som for "spildtid" fordi afgange ikke passer.
Med opgraderet bane til op mod 300 km/h over Fyn og afgange 4 x i timen vil forskellen mellem denne forbindelse og en Kattegatforbindelse være nede på 20-25 min.
Den främsta anledningen till detta är att ett sådant projekt skulle bli enormt och hamna i samma storleksordning som 2 Stora Bält, Öresund eller Fehmarnbältförbindelser för att spara in ungefär 100 kilometer resväg mellan städerna Århus och Köpenhamn.En mer lämplig strategi bör istället vara att optimera den befintliga järnvägen. I dagsläget avlägger man den 329 kilometer långa sträckan på ungefär 166-187 minuter beroende på avgång och riktning. Detta medför en medelhastighet på ungefär 105-119 km/h vilket är extremt lågt. En lämplig strategi bör vara att eftersträva en medelhastighet på ungefär samma nivå som den mellan Stockholm - Malmö i Sverige (140 km/h) genom att bygga fyrspår och räta ut strategiska delsträckor. Den delsträcka som jag tänker främst på är delsträckan mellan Middelfart - Fredericia - Vejle - Horsens - Aarhus på grund av järnvägens kurviga sträckning.
Her kan man spare alle de udretninger og lade regionaltoge køre på hidtige bane.
/Axel L
--