Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia (Trafikpolitik)
Hvis man skifter i Tinglev kan man køre intercitytog til Sønderborg hver time. Hvis man placerer skiftet i Padborg skal de danske intercitytog skiftesvist køre til Padborg og Sønderborg.
Men hvis man skifter i Tinglev skal man også skifte i Flensburg hvis man vil mod Hamburg, da batteritogene kommer til at køre til/fra Kiel. Det er svært at lave en optimal løsning der ikke samtidig er urealistisk dyr.
Ideen med at køre batteritogene til Tinglev er jo netop, at man kan køre strækningen på batteri, og dermed "kun" har signalanlægget som udfordring. Den udfordring kan Banedanmark dispensere for, så mon ikke det kan gennemføres med det samme med 70 km/t fra Padborg til Tinglev...Ideen er netop at få timedrift til Sønderborg, hvilket vel også er tiltrængt. Regionaltogene til Hamborg bliver mere eller mindre udkonkurrerede af de nye Talgotog, så skulle nogle insistere på flere togskift for at komme mod syd, er de velkomne til dette. Modellen vil formentlig i praksis være at overdrage trafikkøberansvaret til NAH.SH efter forbilledet fra Øresundstrafikken.
Der er en forholdsvis god interesse i det tyske for at forlænge Hamburg - Flensborg togene til Aarhus, men det vil i sagens natur betyde, at der enten skal laves fælles udbud Danmark/Tyskland, eller at DSBs trafik skal reduceres. Det er der ikke rigtig stemning for i øjeblikket, hvor det hele stadig er så "rodet", at ingen ønsker højere kompleksitet...
/Lasse
Variablen er jo selvfølgelig hvor ofte man vil køre en Talgo-stamme til Hamburg i fremtiden. 492 sæder er mange at slæbe igennem Sønderjylland og som fjerntog syd for Flensburg.
Som sagt vil det være dyrt hvis hele Hamburg-Kiel/Flensburg flåden skal indkøbes som to-strøms togsæt og det vil heller ikke være særligt økonomisk at slæbe 400+ siddepladser i et regionaltog igennem Sønderjylland - især ikke hvis DSB også skal køre til Sønderborg hver time.
Et bud på en løsning kunne være, at hvis man fik styrevogne til Talgo-sammerne (så man får 16 stammer og billigere drift) så kunne togene erstatte et RE7 mellem Flensburg-Hamburg. Det vil selvfølgelig forlænge rejsetiden en smule mellem Flensburg og Hamburg i forhold til dagens IC-tog, men man kunne så få følgende:
Hamburg-Aarhus - to timers takt med Vectron + Talgo som IC/RE7
Hamburg-Flensburg - to timers takt med RE7 (tysk materiel)
Kiel-Flensburg-Tinglev - timedrift til Flensburg og to timers takt til Tinglev.
I Tyskland er der jo flere strækninger hvor fjerntog kører med tilskud og anerkendelse af regionaltogsbilletter - https://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad/nahverkehrsfreigabe.shtml
--
Mvh Anders