Projekter ikke med i 2035 aftalen - Herning-Holstebro (Trafikpolitik)
Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.
Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:
Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?
Er der fundet en anden løsning på projektet "direkte tog Aarhus-Holstebro"?
Både ekstra spor ved Gødstrup og øget kapacitet Herning-Holstebro er rent faktisk med i Togfonden med bl. a. følgende bemærkning om kapaciteten:
"Banen mellem Herning og Holstebro er enkeltsporet. Med Timemodellen forudsættes der to tog i timen fra Vejle til Thisted, med stop i Herning, Holstebro og Struer undervejs. Dette presser kapaciteten på banen, men kan lade sig gøre. Skal der køres ekstra tog på strækningen, fx mellem Aarhus-Herning-Holstebro uden et andet tog fjernes, vil det være nødvendigt med en udbygning af kapaciteten mellem Herning og Holstebro."
Jeg kan se i rejseplanen at der allerede findes direkte tog Aarhus-Holstebro i dag, til gengæld kun et tog i timen Vejle-Herning-Holstebro.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k