Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia (Trafikpolitik)
Diskusionerne om tyske tog over grænsen startede så småt med Benny Engelbrechts besøg i Schleswig-Holstein i 2019 og begynder at blive mere konkrete med nævnelse i infrastrukturplanen. De nye Coradia Stream tog kan kun køre til Padborg, så der skal findes en anden løsning hvis den grænseoverskridende trafik ikke blot skal begrænses til de direkte IC-tog til Hamburg med Vectron+Talgo.
Der Nordschleswiger har spurgt trafikkøberne i Schleswig-Holstein - NAH.SH og her arbejder man med to modeller.
1. Anskaffelse af yderligere Stadler Flirt Akku til at forlænge Kiel-Flensburg til Danmark. Togene kan køre ca. 100 km på en opladning, hvilket i hvert fald rækker til Tinglev og tilbage igen. Schleswig-Holstein har en rammeaftale på disse togsæt.
2. Anskaffelse af to-system togsæt i forbindelse med næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg i 2027, så togene principielt kan fortsætte helt til Fredericia.
Jeg undrer mig dog over at man allerede i næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg igen vil have nye togsæt, for det fik man også i sidste udbud der trådte i kraft i december 2014 - de nye Twindexx Vario togsæt fra Bombardier var dog først fuldt indsat i december 2017 pga. forsinket levering af togsættene.
Det er lidt det samme på Hamburg-Lübeck hvor de relativt nye Bombardier dobbeltdækkervogne bliver erstattet af 18 Stadler KISS togsæt i december 2022. Her er der dog tale om at man ønsker at indføre driftskobling i Lübeck så Neustadt og Travemünde får direkte forbindelse til Hamburg hele året. Travemünde bliver i dag betjent af en Lint 41 udenfor højsæsonen på trods af at strækningen er elektrificeret.
--
Mvh Anders