Twindexx Vario på 25 kV 50 Hz? (Trafikpolitik)
Denne Twindexx Vario, den kan vel ikke på det dansk strøm net?
Twindexx Vario er betegnelsen for den nyeste generation af dobbeltdækker vogne fra Bombadier. Dette omfatter både styrevogns stammer og "togsæt" bestående af to motorvogne med et variabelt antal mellemvogne.
De tog som kører mellem Hamburg og Flensburg/Kiel er udformet af to motorvogne og to mellemvogne, og kan ikke køre i danmark.
Jeg har ofte kørt med dem fra Flensborg, og har af og til oplevet at de har haft tekniske problemer med dem.
Motorvognene blev jo også indsat i drift senere af den grund, såvidt jeg husker dukkede de første mellemvogene op to år før.
Motorvognene til TWINDEXX Vario bliver nok ikke produceret længere, hvorimod både styrevogne og mellemvogne blev opdateret efter TSI2017 kravene (og måske reelt skulle hedde Dosto2017 nu). Motorvognen er ikke konkurrencedygtig, da togsæt normalt vil have teknikken samlet i een vogn, og så de øvrige vogne fast sammenkoblede til denne. TWINDEXX Vario motorvognene er tiltænkt til også at køre med Dosto2003 generationen, så man kunne udnytte disse.
Der har hyppigt været forhandlinger med DB om en "sidste sending" TWINDEXX Vario motorvogne, men de strander normalt på, at den påtænkede trafik snart skal udbydes, og delstaten vil ikke overtage togmateriellet.
En 25 kV version af TWINDEXX Vario var med i udbuddet på nye el-tog i Israel, hvor man som bekendt valgte Siemens Desiro HC - blandt andet ud fra et forsyningssikkerheds princip, så man nu har to leverandører med rammekontrakter.
Forsinkelsen på leverancen af TWINDEXX Vario motorvognene skyldtes en "uklarhed" omkring godkendelse af de enkeltkørende motorvogne. Disse regler var utydelige, så hvor man havde forventet en godkendelse som "lokomotiv", blev det i stedet som godkendelse af alle de 21 togsætvarianter, som der kunne laves....Det tog liiige nogle år mere, end oprindeligt planlagt.
/Lasse