Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De projekter som ikke kom ned i 2035 aftalen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/6 2021, 20:14 (1240 dage siden) @ Frank Poulsen

Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.

Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:

Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)

Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?

Er der fundet en anden løsning på projektet "direkte tog Aarhus-Holstebro"?


Som jeg også var ude efter i min Billundbane omtale. De ting der ikke står nævnt fra togfonden, de må jo stadig eksistere i togfonden. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor hurtigt den går. Men de må jo stadig være der.

Ja, alle resterende Togfondprojekter er finansieret med de 13 mia. kr.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak