Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia (Trafikpolitik)
Hvis man skifter i Tinglev kan man køre intercitytog til Sønderborg hver time. Hvis man placerer skiftet i Padborg skal de danske intercitytog skiftesvist køre til Padborg og Sønderborg.
Men hvis man skifter i Tinglev skal man også skifte i Flensburg hvis man vil mod Hamburg, da batteritogene kommer til at køre til/fra Kiel. Det er svært at lave en optimal løsning der ikke samtidig er urealistisk dyr.
Ideen med at køre batteritogene til Tinglev er jo netop, at man kan køre strækningen på batteri, og dermed "kun" har signalanlægget som udfordring. Den udfordring kan Banedanmark dispensere for, så mon ikke det kan gennemføres med det samme med 70 km/t fra Padborg til Tinglev...
Ja der er jo også rigeligt med kapacitet mellem Padborg og Tinglev, husk også at udvide til timedrift
Ideen er netop at få timedrift til Sønderborg, hvilket vel også er tiltrængt. Regionaltogene til Hamborg bliver mere eller mindre udkonkurrerede af de nye Talgotog, så skulle nogle insistere på flere togskift for at komme mod syd, er de velkomne til dette. Modellen vil formentlig i praksis være at overdrage trafikkøberansvaret til NAH.SH efter forbilledet fra Øresundstrafikken.
Timedrift til Sønderborg kræver dog nok en infrastrukturopgradering medmindre man lader hele landskøreplanen centrere omkring Gråsten...
Der er en forholdsvis god interesse i det tyske for at forlænge Hamburg - Flensborg togene til Aarhus, men det vil i sagens natur betyde, at der enten skal laves fælles udbud Danmark/Tyskland, eller at DSBs trafik skal reduceres. Det er der ikke rigtig stemning for i øjeblikket, hvor det hele stadig er så "rodet", at ingen ønsker højere kompleksitet...
Hamborg - Aarhus er i tysk perspektiv fjerntrafik og dermed fri trafik.