Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia (Trafikpolitik)
Der Nordschleswiger har spurgt trafikkøberne i Schleswig-Holstein - NAH.SH og her arbejder man med to modeller.
1. Anskaffelse af yderligere Stadler Flirt Akku til at forlænge Kiel-Flensburg til Danmark. Togene kan køre ca. 100 km på en opladning, hvilket i hvert fald rækker til Tinglev og tilbage igen. Schleswig-Holstein har en rammeaftale på disse togsæt.
2. Anskaffelse af to-system togsæt i forbindelse med næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg i 2027, så togene principielt kan fortsætte helt til Fredericia.
(klip)
Men hvis man skal have noget op at køre allerede fra K23, som det nævnes i artiklen, og i det hele taget inden, der kommer ETCS på strækningen, så er der ikke mange andre muligheder end en stamme personvogne med et DSB EB-lokomotiv i hver ende. DSB har endnu ikke vogne nok til alle sine EB-lokomotiver, og der er efter sigende rigeligt med personvogne at tage af i Mukran, om ikke andre steder.
Det der nævnes i artiklen er at de nye batteritog skal indsættes i drift i december 2022 og 2023 på ikke-elektrificerede strækninger i Schleswig-Holstein. I første omgang har NAH.SH bestilt 55 togsæt hos Stadler som ikke rækker til en evt. kørsel nord for Flensburg. Der skal derfor bestilles flere fra optionen hvis togene skal fortsætte til Danmark.
Det vil også forsat være muligt at køre til Flensburg med IC3 på PZB, da man beholder de ydre signaler. Jeg mener DSB skal køre til Flensburg til og med 2027 jf. kontrakt med NAH.SH, medmindre der findes en anden løsning inden da.
--
Mvh Anders