Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia (Trafikpolitik)
Det der nævnes i artiklen er at de nye batteritog skal indsættes i drift i december 2022 og 2023 på ikke-elektrificerede strækninger i Schleswig-Holstein. I første omgang har NAH.SH bestilt 55 togsæt hos Stadler som ikke rækker til en evt. kørsel nord for Flensburg. Der skal derfor bestilles flere fra optionen hvis togene skal fortsætte til Danmark.
Var kørsel i Danmark en del af udbuddet, som Stadler vandt?
Hvis ikke, så er der en stor risiko for klagesag fra de øvrige deltagere i det udbud og at klager kan få medhold.
Tanken lyder enkel "at vi tager bare lige" og det virkede nok også for 20-25 år siden.
Grundet udbudsregler mm., så er tingene ikke "bare lige" mere.
Nej det var det ikke, men der skal så heller ikke ændres på toget og det er først i 27. Så gad vide hvem der gider at klage til den tid?
Det kan vel heller ikke være rigtigt at man slet ikke kan ændre på toget i hele togets levetid.