Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog fantasi igen - økonomi skal være på plads (Trafikpolitik)

af steenth, 18/6 2018, 10:32 (2356 dage siden) @ tgpedersen

Kan du begrunde den 'store negative værdi' bedre?

Det er der er negativ nutidsværdi. Nutidsværdi bruges til investeringer, så man kan sammenligne muligheder. Man tager genvist i en årrækker og regner tilbage med renten. Og hvis man får en negativ nutidsværdi - så er det spild af penge.

Dvs projektet kan ikke betale sig selvom projekt teknisk set hænger og giver gode nye muligheder. Men hvis der ikke giver nok genvist. Vendesporet i tunnel er eksempel på at teknisk ok dog med nogle forbehold. Men økonomien hænger ikke samme, da den økonomisk genvist ikke er stor nok til at det kan betale sig.

Det er mange mia. kroner.. som kan bruges bedre andre steder.

Til hvad? Forbedring af kantineforhold for personalet?

Kantineforhold er ikke et anlæg, som kræver politisk beslutning. Men der en lang liste af projekter, hvor der allerede for nogle af dem er beslutningsoplæg klar - de kan ses i Transportministeriets anlægsstatus. Økonomien udregnes for dem - hvis der ingen genvist er økonomisk - så bliver de lagt væk.

Derudover er der en ramme for hvor meget man kan investere i hele den offentlige sektor. Nogle kommuner har kassen fuld til at kunne bygge skoler og plejehjem - men de har ramt loftet for anlægsinvesteringer. Og de ramme har gjort at selv gode projekter, som er klar til at gå igang, venter på at der er økonomisk rum til at gå igang. Det gælder også på transportområdet.

Du vil absolut gå i modsat retning end andre gør.

?? Jeg vil skaffe fjerntogsstandardforbindelser mellem hidtil uforbundne bystationer, ligesom englænderne og franskmændene.

Hvorfor - fjerntog er betydeligere mindre effektiv end S-tog. S-tog har en tårnhøj rettidighed i forhold til fjerntog. Kapaciteten er væsentlige højere. Selvom RER og Crossrail bruger teknik og materiel, som også kan bruges på fjernbaner, bruges der CBTC igennem byen. Ellers er toggangen ikke effektiv nok. RER linje A bruger nu et ældre system, som de vil udskifte.

Jaja, og nu har den og Kbh H kapacitetsproblemer, og dem forsøger jeg at løse.

Jeg ser dit fantasi-projekt som at blev bombet tilbage. Det giver ikke mere kapacitet, der er bliver mulighed færre tog, dårlige rettidighed, dårligere muligheder for at genoprette trafikken efter problemer osv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak