Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Private ubevogtede overkørsler på dobbeltsporede strækninger (Generelt)

af Svend Aage, 19/10 2016, 00:12 (2892 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Prøv at se på dine ejendomskort for Randers-Hobro. Indtil ca. 1990 eksisterede der 2 usikrede, private overkørsler 1 syd for og 1 nord for Fårup. Den nordlige overkørsel for Gundestrupgård, sandsynligvis ovk. 378 jf. din egen hjemmeside, krydsede tillige MFVJ/MHVJ. Banetjenesten forestod papirarbejdet i forbindelse med de ekspropriative indgreb og Baneregion Nordjylland forestod den fysiske nedlæggelse - og min beskedne andel var, at jeg projekterede de for nedlæggelsen nødvendige parallelveje.

Samtidig nedlagdes der en overkørsel i Svenstrup. Denne lå umiddelbart syd for det sted, hvor AHB krydsede hovedvejen, altså ca 200 m syd for Svenstrup. Jeg kan desværre ikke huske, hvordan overkørslen var indrettet. Også her anlagde Baneregion Nordjylland i 1991 et parallelvejsanlæg.

Indtil ca 1988 eksisterede der en usikret, privat overkørsel omkring Munkebjerg, altså på strækningen Fredericia-Vejle. Denne sag endte som en meget lang følgeton på grund af brugerens udnyttelse af klagesystemet, hvor Kammeradvokaten førte sagen for DSB.

Med venlig hilsen
Svend Aage


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak