Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB "skandaler" kendt af ikke-entusiaster (Generelt)

af Scharfenberg, 14/10 2016, 22:03 (2973 dage siden) @ gaest

Et par andre DSB relaterede skandaler var DSB's fallerede teleselskab, og så var der vist også noget med Combus..

Rejsekortet er ikke en decideret DSB ting, men DSB må da siges at være ganske meget involveret.

IC4 har helt klart skadet DSB's omdømme, men også her er der lidt flere nuancer, som især ikke-indviede glemmer. DSB fik en klækkelig rabat på ca. 2,25 mia. kr. i forhold til den oprindelige kontraktsum på ca. 5 mia. kr. Så er der brugt mange penge på at opgradere togsættene, men langt fra 2,25 mia. kr. Stykprisen for de tog er altså langt under, hvad det ellers havde været for raske tog.

Samtidig har IC4-flåden her pr. ultimo 2016 tilbagelagt ca. 22 mio. kilometer med passagerer. Så helt samler støv/ruster gør de altså ikke.

Skulle IC4 have været en fuldskala-skandale, ville de have kørt meget færre km i drift og uden leverandørrabat overhovedet.

Det samme med rejsekortet. Aktuelt er der 1,7 mio. aktive kort, og ca. 98,5 % husker at checke ud. I Nordjylland, hvor de har haft rejsekortet i længst tid, husker ca. 99,5 % at checke ud.

Desuden har det vist sig, at de brugere af rejsekortet, som er bedst til at huske at checke korrekt ud, ud fra en gennemsnitsbetragtning er en kvinde på ca. 60 år. Hvem havde troet det?... :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak