DSB "skandaler" kendt af ikke-entusiaster (Generelt)
-og så tilføjede jeg et mere teknisk fænomen: MK/FKs triste karriere.
Det lader til at alle 5 MK/FK trods alt nåede at være i drift til 1971, hvilket vil sige 28 år for det første sæt (leveret i 1943) og 20 år for de øvrige (leveret 1951). Når DSB trods alt valgte dels at få leveret yderligere 4 sæt udover den første "prototype", dels holdt alle sæt i drift så længe kan det vel ikke have været elendigt? At det måske så har vist sig at de til nogen togtyper var overdimensioneret (visse sidebaner) og til andre typer underdimensioneret, er jo så en anden side af sagen. En medvirkende årsag til at de trods alt holdt så længe skal nok søges i, at dieselmotoren var en videreudvikling af litra MOs motor, med 2 ekstra cylindre og turboladning og derfor kunne bl.a. stempler og cylinderforinger bruges på begge typer, mens at andre komponenter og navnlig banemotorer var af nøjagtig samme type som på litra MO.