DSB "skandaler" kendt af ikke-entusiaster (Generelt)
Sad i en kreds af non-togfreaks og kom til at diskutere "tog-skandaler".
Almen kendt var:
.. 1 Den midtsjællandske bane
Kære Ole
Skal vi ikke først ændre ordet "tog-skandale" til "jernbaneskandale".
Når det så er sagt:
Det kan diskuteres, hvor meget "skandale", der er i den jernbane. Den sydligste del af den (Ringsted-Næstved) trives jo i bedste velgående og står over for store moderniseringsplaner.
Strækningen Ringsted-Hvalsø-Frederikssund-Hillerød blev ramt af "motoriseringen af Danmark". Ingen kunne, da banen var i støbeskeen, kende fremtidens udvikling af biltrafikken. Man valgte at stoppe projektet, inden det blev gennemført. Det er set mange gange senere. Men hver gang skulle man måske have stoppet noget tidligere. Det er altid let at være bagklog.
Med venlig hilsen
Ole A.
Enig i at det er let at være bagklog. Men der gik altså maange år fra banen blev vedtaget til den blev åbnet og imens kunne alle se at biler og rutebiler havde gjort banen uaktuel i en i øvrigt tyndt befolket egn. Alligevel nyanlagde man den temmelig lange strækning Hvalsø-Frederikssund incl en dyr klapbro over Roskilde fjord. Men ikke nok med det, man betjente den med en tynd køreplan og materiel, hvis driftssikkerhed får IC4 til at virke som et fornuftigt projekt. Men ikke nok med det, man forlængede banen fra Frederikssund til Hillerød, og først da alt jordarbejdet og halvdelen af overbygningen var færdig trak man stikket. Det var mange penge dengang...
Desuden var der jo den lille skandale med MJ- rangerlokomotiverne, der til gengæld blev håndteret helt korrekt af DSB: Skidtet virker ikke, er forsinket og alt for dyrt: Kom og hent jeres isenkram, I får ingen penge!
Nold