DSB "skandaler" kendt af ikke-entusiaster (Generelt)
Er helt enig i at IC4s trafikale præstationer er elendige.
Det er lidt svært at få oplysninger om hvor meget hver enkelt IC4 kører på årsbasis; DSB bevogter dette med næsten samme nidkærhed som mødommen på en arabisk prinsesse!
Dog giver PROSE rapporten lidt at arbejde med. Tallene i PROSE rapporten dækker kun 10 måneder, men jeg tillod mig at ekstrapolere dem til 12 måneder for at have noget at sammenligne med.
Som det ses af nedenstående, så kører IC4 længere end alle R-maskinerne i 2. distrikt i 1932.
Men der var heller ikke Lillebæltsbro eller Storebæltsbro dengang.
Tages året 1955 og sammenlignes med alle E- og R-maskiner (uanset hvilket distrikt de var stationeret i), ses at IC4 ikke kører længere end damperne på årsbasis......overhovedet. Dette kunne jo være et argument for at kalde IC4 "bras" eller bygge damplokomotiver....
Sammenligne med Mo; det har jeg ikke gidet. Mest fordi Mo snildt lå på 120.000-140.000 km/år/vogn i 50'erne og en del af 60'erne. Desuden kunne Mo kobles i drift uden brug af højt specialiseret værkstedspersonale; det har vi endnu tilgode med IC4.
Sammenligninger med My gider jeg heller lave - gabet bliver bare meget større end ved Mo.