SU-signaler i gamle dage
"Afgang" fra stationen kunne gives med signalstokken ("afgangsstokken", "spejlægget") eller med fast afgangslys.
Proceduren var den samme, uanset om der var U-signal eller ej.
Undskyld min tungnemhed, men hvad var formålet med U-signalet? og med SU-signalet?
U-signalets betydning har "altid" blot været "Frit til næste hovedsignal" - altså, at banestykket (eller blokafsnittet) efter stationen er frit.
Det ses ret tydeligt også i dag, f.eks. på stationer med en overkørsel i udkørselsenden. Dér kan U-signalet udmærket vise "Kør" (fordi banestykket er frit), mens der ikke er "Afgang" fra stationen (i PU-signalerne), før overkørslen er sikret.
Så dér kan man iagttage "Forbikørsel forbudt" i PU-signalet, mens U-signalet lidt længere fremme viser "Kør". U-signalet dér er altså på ingen måde en afgangstilladelse...