SU-signaler i gamle dage
Men hvordan var proceduren før 1975 på stationer med U-signal?
Proceduren efter 1975 er jeg den eneste jeg selv har oplevet
Stationen gav "Afgang" til togføreren - togføreren gav "Kør" til lokomotivføreren.
"Afgang" fra stationen kunne gives med signalstokken ("afgangsstokken", "spejlægget") eller med fast afgangslys. Proceduren var den samme, uanset om der var U-signal eller ej.
Men - som det omtales i SR-hæftet - på et tidspunkt begyndte man at lade enmandsbetjente godstog (tidligere havde godstog jo også togfører) afgå direkte på signalgivningen. Hvilket altså blev standard i 1975. Og dermed var man nødt til at "vende" afgangsproceduren, eftersom det nu var lokomotivføreren, der modtog stationens afgangstilladelse og ikke togføreren.
Det var første skridt i togførerens langsomme "død" som sikkerhedsperson. En proces, der sluttede, da togføreren pr. 13.12.2009 blev skrevet ud af SR.
Hvornår den omtalte "forsøgsordning" startede, ved jeg ikke - men det er der sikkert andre i forummet, der gør?